Aftalemål 2024-26
Denne aftale gælder fra januar 2024 til december 2026. Aftalen er indgået mellem Kristrup Børnehus og Randers Byråd.
Aftaleenheden
Institutionstype: Selvejende
Leder: Karen Margrethe Kannegaard
Lovgrundlag
Aftaleenheden drives i henhold til lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven).
Økonomi
Tabel over indtægter og udgifter for Kristrup Børnehus i budgettet for 2023.
Aftalemål
NPU/NPRP
Mål
Vores mål er via neuropsykologisk udviklingsleg (NPU)-/neuropsykologisk relationel pædagogik (NPRP)-uddannelsen, at vi får et fælles sprog, indsigt og forståelse i at kigge bagom adfærd, så alle børn kan indgå i fællesskabet/fællesskaber.
Intention
Via større forståelse og viden om barnets handlinger (se bagom adfærden), kan vi bedre sikre, at barnet bliver mødt med en kvalificeret kontakt.
Handling
Alle pædagogerne i institutionen får uddannelsen over 1,5 år.
Legen som fokus/metode.
Effekt
- At vi får et fælles sprog.
- At vi får en større viden omkring barnets nervesystemer, traumer og vilkår så vi kan udføre mere bevidste handlinger ift. dette.
- At vores dialoger vedr. børnene kvalificeres.
- At vi på fx tværfaglige netværksmøder kan kvalificere indsatserne.
- At alle børn har en "Alfred" (en voksen omsorgsperson med en kvalificeret kontakt) i deres liv.
Kultur
Mål
Vores mål er at sikre en fælles og professionel kultur i institutionen til gavn for kerneopgaven – børnenes læring og trivsel.
Intention
Da mange medarbejdere er forholdsvis nye i institutionen, vil vi arbejde med at skabe en fælles kultur – med respekt for den gamle kultur.
At udvikle bedre løsninger til gavn for børnene ved at udnytte den måde andre arbejde og tænker på til at sætte egne arbejdsmetoder i et nyt lys.
Handling
Der laves forskellige aktiviteter, der understøtter skabelsen af den nye kultur:
- Målrette personalemøderne med fokus på kultur
- Fælles pædagogiske dage for alle ansatte i institutionen
- Internat hvor vi kan fordybe os i temaet
- Der udarbejdes teamkontrakter.
Effekt
- At vi oplever en fællesskabsfølelse i institutionen.
- At alle kender alle.
- At alle medarbejdere er en del af fællesskabet.
- At vi løfter i flok.
- At vi udvikler os sammen.
- At vi har fokus på "det fælles tredje" – kerneopgaven, børnenes læring og trivsel.