Vedtægter
Kristrup Børnehus er en selvejende institution, hvilket vil sige at vores bestyrelse er arbejdsgiveren i institutionen.
Vi har driftsoverenskomst med Randers Kommune. Det betyder, at vi følger de samme retningslinjer og har den samme økonomi som de kommunale dagtilbud.
Vi er tilknyttet Landsorganisationen Danske Daginstitutioner.
Kristrup Børnehus er med i et netværk med de 13 andre selvejende institutioner i Randers Kommune.
At institutionen er selvejende betyder, at du som forælder har større medindflydelse i institutionen, og det forventes, at du deltager aktivt for dit barns skyld. Der er gode muligheder for dialog og samarbejde.
§ 1 Institutionens navn
Stk. 1.
Den selvejende institutions navn er S/I "Kristrup Børnehus", R. Hougårdsvej 44, 8960 Randers SØ, cvr. nr. 27098916. Tlf. 89159560.
Institutionen har hjemsted i Randers Kommune.
Institutionen er tilsluttet Landsorganisationen Danske Daginstitutioner, herefter benævnt LDD.
§ 2 Overordnede mål
Stk. 1.
Institutionen drives i henhold til lov om dagtilbud §§ 19 – 20, eller tilsvarende senere lovgivning.
Stk. 2.
Institutionens formål er at virke som dagtilbud for børn i alderen 0 til 6 år.
§ 3 Institutionens formål
Stk. 1.
Institutionen er et led i kommunens samlede generelle og forebyggende tilbud til børn og skal i samarbejde med forældre og børn skabe rammer, der fremmer børnenes udvikling, trivsel og selvstændighed.
Institutionen skal som mål sætte sig en opdragelse, der fremmer en alsidig udvikling.
En opdragelse, der fremmer evnen til aktivt fællesskab, og som i en glad og tryg atmosfære giver sådanne muligheder for oplevelse og selvvirksomhed, at barnet herved får øget sin lyst til læring og brug af fantasi med sigte på en alsidig udvikling.
Stk. 2.
Institutionens formue er henlagt til institutionens formål, overskud må udelukkende anvendes til formålet.
§ 4 Institutionens ledelse
Stk. 1.
Institutionens ledelse består af en bestyrelse, der varetager den overordnede ledelse, herunder arbejdsgiverkompetencen for institutionens personale, en souschef og en leder, der – i henhold til de til enhver tid gældende love og bestemmelser, og under ansvar overfor bestyrelsen – varetager den daglige pædagogiske ledelse og drift af institutionen, samt de opgaver der er forbundet hermed.
§ 5 Bestyrelsens sammensætning
Stk. 1.
Bestyrelsen består af i alt 6 medlemmer, der sammensættes således:
4 medlemmer vælges af og blandt forældre til børn indskrevet i institutionen.
2 medlemmer udvælges af medarbejdere som medarbejderrepræsentanter.
§ 6 Valg til bestyrelsen
Stk. 1.
Valg til bestyrelsen sker ved, at bestyrelsen i samarbejde med institutionens leder, skriftlig indkalder til forældremøde med valg til bestyrelsen. Mødet skal finde sted senest udgangen af februar måned. Indkaldelse sker elektronisk samt ved opslag i Kristrup Børnehus, med mindst 2 ugers varsel.
Ved mødet bruges nedenstående dagsorden:
1. Valg af dirigent
2. Valg af referent
3. Valg af stemmetællere
4. Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter iht. vedtægterne
Efter mødet underskrives referatet af den valgte dirigent, den valgte referent og den afgående bestyrelsesforperson. I referatet indskrives desuden det fulde navn på de valgte bestyrelsesmedlemmer og suppleanter, ligesom der nedskrives hvilke bestyrelsesmedlemmer, der fortsætter i bestyrelsen.
På forældremødet redegør den siddende bestyrelse for arbejdet i året, der er gået, ligesom institutionens leder orienterer om institutionens arbejde. Begge dele til forældrenes orientering.
Stk. 2.
Bestyrelsens forældrevalgte medlemmer vælges for en 2-årig periode. Valgt er de personer der opnår flest stemmer.
For samtlige valg gælder, at valgperioden påbegyndes umiddelbart efter valget. Indtil den nye bestyrelse er konstitueret virker den hidtidige bestyrelse. Den nye bestyrelse skal dog konstituere sig tidligst 1 og senest 4 uger efter, valget har fundet sted.
Stk. 3.
Der kan vælges/udpeges op til 2 suppleanter, som indtræder i bestyrelsen, hvis de under stk. 1. nævnte bestyrelsesmedlemmer, på grund af sygdom eller bortrejse, får længerevarende forfald i mere end 2 måneder eller helt udtræder af bestyrelsen. I sidstnævnte tilfælde indtræder suppleanten for den resterende valgperiode i forhold til antallet af stemmer. Suppleanter er de personer, der ikke opnår valg til bestyrelsen. Rækkefølgen sker iht. stemmetal.
Suppleanter vælges for en 1 årig periode.
Forældrerepræsentanter i bestyrelsen udtræder fra den dato barnets tilknytning til institutionen ophører, ligesom valg af suppleanter bortfalder fra den dato barnets tilknytning til institutionen ophører.
Stk. 5.
I lige år vælges 2 forældrerepræsentanter og i ulige år vælges 2 forældrerepræsentanter. Valgperioden påbegyndes umiddelbart efter valget.
§ 7 Stemmeret og valgbarhed
Stk. 1.
Forældre med børn i institutionen er valgbare og har valgret vedrørende forældrerepræsentanter i bestyrelsen. Ved afstemningen kan der afgives én stemme pr. indskrevet barn i institutionen. Der vil i særlige situationer kunne tillægges andre end forældres valgbarhed og valgret. Dette kræver dog forudgående bestyrelsens godkendelse.
Der kan ikke stemmes via fuldmagt eller brevstemme, kun ved personligt fremmøde.
Stk. 2.
Medarbejdere i institutionen er ikke valgbare som forældrerepræsentanter.
Stk. 3.
Valg til bestyrelsen sker ved simpelt stemmeflertal, dvs. valgt er den/de personer med flest stemmer. I tilfælde af stemmelighed, hvorved der ikke kan træffes afgørelse om, hvem der er valgt til bestyrelsen, finder der omvalg sted mellem de kandidater, der har fået lige mange stemmer. Er der fortsat ikke afklaring trækkes der lod mellem de kandidater, der har opnået stemmelighed.
Stk. 4.
Alle tvivlsspørgsmål angående valget, herunder indsigelser vedrørende selve valghandlingen og spørgsmål om valgbarhed mv., afgøres af en valgbestyrelse, bestående af bestyrelsens forperson og institutionslederen med bestyrelsesforpersonen som forperson. I tilfælde af uenighed er forpersonens stemme udslagsgivende.
§ 8 Bestyrelsens konstituering
Stk. 1.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med en forperson og en næstforperson.
Stk. 2.
Bestyrelsen er kun beslutningsdygtige når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. Dog skal mindst 2 forældrevalgte være til stede.
Stk. 3.
Enten forperson eller næstforperson skal være til stede, for at bestyrelsen er beslutningsdygtige.
§ 9 Bestyrelsens arbejde
Stk. 1.
Bestyrelsen afholder mindst 4 møder årligt, hvoraf mindst de tre skal være på institutionen.
Stk. 2.
Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. Dog skal mindst 2 forældrevalgte være til stede.
Stk. 3.
Bestyrelsesmøder indkaldes af forpersonen eller ved dennes forfald af næstforpersonen.
Hvis forpersonen trods henstilling fra mindst 2 medlemmer ikke indkalder til møde, kan 3 medlemmer indkalde til møde med mindst 1 uges varsel og med angivelse af dagsorden.
Stk. 4.
Indkaldelse til bestyrelsesmøde sker normalt skriftlig med mindst 1 uges varsel. Sammen med indkaldelsen fremsendes dagsorden for mødet med angivelse af de sager, der er til behandling. Det tilstræbes at ordinære bestyrelsesmøder fastlægges for en 12 måneders periode. Det tilstræbes, at bestyrelsesmøder afholdes på skiftende ugedage, hvis der er stemning for det i bestyrelsen.
Stk. 5.
Bestyrelsen udøver sin virksomhed i sine møder, og bestyrelsens afgørelser træffes, medmindre andet er bestemt i vedtægten eller i forretningsordenen, ved almindelig flertalsbeslutning. Ved stemmelighed er forpersonens stemme afgørende. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt, men kun ved personligt fremmøde.
Stk. 6.
Beslutninger omhandlende:
Lederansættelser,
ansættelser i almindelighed,
institutionens formue,
ejendomsforhold
kræver dog kvalificeret flertal af alle bestyrelsens medlemmer, hvilket svarer til 3/4 dele af de stemmeberettigede.
Den valgte bestyrelse fastsætter principper for samarbejdet mellem hjem og dagtilbud f.eks. vedrørende:
- Dagtilbud/hjem samtaler
- Håndtering af børns ferieafholdelse
- Hente og bringe tidspunkter
- Gå hjem møder
Herunder også:
- Principper for samarbejde mellem dagtilbud og hjem
- Inddragelse i udarbejdelse, evaluering og opfølgning på den pædagogiske læreplan
- Inddragelse i institutionens arbejde med at skabe gode overgange fra hjem til dagtilbud, mellem dagtilbud og fra dagtilbud til fritidstilbud og skole
- Bestyrelsen fastlægger principper vedr. madordning
- Indflydelse på principperne for daginstitutionens arbejde
- Jf. § 9, stk. 6, § 12, stk. 1, første sætning ansvaret for anvendelse af budgettet
- Jf. § 17 ansvaret for ansættelser og afskedigelse af personalet i institutionen.
Bestyrelsen inddrages i udarbejdelse, evaluering og opfølgning på den pædagogiske læreplan. Den til enhver tid valgte bestyrelse fastsætter rammerne for denne inddragelse.
Bestyrelsen fastsætter rammerne for forældrenes inddragelse i institutionens arbejde med at skabe gode overgange fra hjem til dagtilbud, mellem dagtilbud, og fra dagtilbud til fritidsliv/skole.
Stk. 7.
Der skrives et referat ved hvert bestyrelsesmøde og referatet underskrives til slut af alle deltagende.
Det vil herefter være offentligt tilgængeligt.
Ethvert bestyrelsesmedlem, såvel som institutionens ledelse, kan forlange at få særstandpunkter eller mindretalsopfattelser ført til referat.
Med sin underskrift bekræfter de deltagende medlemmer mødets afholdelse, og at referatet er i overensstemmelse med det behandlede og besluttede.
Stk. 8.
Bestyrelsen fastsætter herudover selv sin forretningsorden, som skal forefindes skriftlig. Forretningsordenen er en præcisering af bestyrelsens arbejdsform, og den fastlægger blandt andet omfanget af eventuel delegering af opgaver, samt udvalgskompetencer.
Stk. 9.
Det påhviler bestyrelsen at drage omsorg for, at de til enhver tid siddende bestyrelsesmedlemmer, samt institutionens ledelse ved deres indtræden i bestyrelsen, hhv. inden stillings tiltræden, er gjort bekendt med indholdet af institutionens vedtægt, bestyrelsens forretningsorden, øvrige i institutionen gældende retningslinjer, samt andre regler mv. der må være fastsat af bestyrelsen.
§ 10 Øvrige deltagere i bestyrelsens møder
Stk. 1.
Institutionens ledelse deltager i bestyrelsens møder som bestyrelsens sekretær / sagsbehandler uden stemmeret.
Institutionens pædagogiske fastansatte personale har ret til at vælge to faste repræsentanter til at deltage i bestyrelsens møder og arbejde uden stemmeret. De vælges for en 2 årig periode med et års forskydelse af hinanden. De valgte repræsentanter skal være fastansatte og have været fastansatte i mindst 6 måneder. Valgperioden træder i kraft pr. 1/9.
Stk. 2.
Bestyrelsen beslutter, om der skal indkaldes relevante personer til møderne.
Stk. 3.
Bestyrelsen kan uagtet stk. 1., når helt særlige forhold taler for det, beslutte at institutionens ledelse enten ikke skal deltage i et bestyrelsesmøde eller skal forlade bestyrelsesmødet midlertidigt under behandlingen af ét eller flere dagsordenspunkter.
§ 11 Tavshedspligt
Stk. 1.
Bestyrelsesarbejdet er i henhold til forvaltningsloven og straffeloven underlagt en almindelig tavshedspligt, der fortsætter efter at bestyrelsesmedlemmet er udtrådt af bestyrelsen.
Bestyrelsen er forpligtet til skriftligt at orientere nye bestyrelsesmedlemmer om denne tavshedspligt og modtage kvittering for bestyrelsesmedlemmets modtagelse af denne orientering, eventuelt ved dateret påtegning på et print af denne vedtægtsside.
§ 12 Bestyrelsens kompetence
Stk. 1.
Bestyrelsen påser, at institutionens administrative og økonomiske anliggender varetages under hensyn til institutionens formål, og de love og regler der til enhver tid gælder for institutionens ledelse og drift.
Stk. 2.
Indgåelse og ophævelse af aftaler, der rækker ud over institutionens daglige ledelse og drift, kræver bestyrelsens tilslutning.
Stk. 3.
Indgåelse og ophævelse af aftalen mellem institutionen og kommunen samt indgåelse og ophævelse af aftaler, som berører institutionens kapital, kræver tilslutning af den samlede bestyrelse.
Stk. 4.
Bestyrelsen kan fastlægge de nærmere regler for institutionens drift ved aftale mellem bestyrelsen og kommunen, jf. lov om dagtilbud § 19, stk. 3.
Stk. 5.
Beslutning om ophævelse eller ændring af tilknytnings- og samarbejdsforholdet med LDD, eller til beslutning vedrørende institutionens egenkapital og formueforhold kræves 3/4 dele blandt samtlige bestyrelsesmedlemmer
§ 13 Ansættelser og afskedigelser
Stk. 1.
Institutionens bestyrelse ansætter og afskediger personale inden for de rammer, der er fastsat i det af kommunen godkendte budget.
Stk. 2.
Ansættelser og afskedigelser, herunder ansættelse og afskedigelse af leder, kræver tilslutning i bestyrelsen jf. § 9 stk. 6. Institutionens ledelse ansættes og afskediges desuden under forbehold af kommunens godkendelse.”
Stk. 3.
Ansættelse og afskedigelse af institutionens øvrige personale er ligeledes omfattet af bestyrelsens ansvars- og kompetenceområde. Alle uansøgte afskedigelser varetages af bestyrelsen, som skal sikre at love og regler for ansættelser nøje overholdes, samt at der er økonomisk dækning for de trufne dispositioner.
Stk. 4.
Bestyrelsen kan, efter nærmere skriftlig indgået aftale herom, i et vist omfang delegere ansættelseskompetence til institutionens leder. Uddelegeret kompetence kan altid tilbagekaldes.
Stk. 5.
Institutionens fastansatte personale skal sikres med indflydelse i forbindelse med fastansættelse af nye medarbejdere. De nærmere regler for en sådan medindflydelse, der skal omfatte personalets ret til at afgive indstilling ved nyansættelser, fastsættes af bestyrelsen i bestyrelsens forretningsorden, eller skriftlig for hvert enkelt tilfælde fastlagte retningslinjer.
§ 14 Forpligtelse
Stk. 1.
Til at forpligte institutionen retligt over for tredjemand kræves underskrift af bestyrelsens forperson og næstforperson samt et bestyrelsesmedlem. I tilfælde af forpersonens eller næstforpersonens forfald med et andet bestyrelsesmedlem. Skulle både forperson og næstforperson have forfald tegnes bestyrelsen af 3 bestyrelsesmedlemmer sammen med lederen.
§ 15 Hæftelse
Stk. 1.
Institutionen hæfter med sin formue efter dansk rets almindelige regler for alle institutionens gældsforpligtelser.
Stk. 2.
Bestyrelsens medlemmer hæfter ikke for institutions forpligtelser, men er ansvarlig for dispositioner i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler om ledelsesansvar.
Stk. 3.
Bestyrelsen kan give institutionens leder prokura for så vidt angår dispositioner vedrørende institutionens daglige drift.
§ 16 Institutionens nedlæggelse
Stk. 1.
Beslutning om nedlæggelse af institutionen, eller dens ophør som selvejende institution kræver tilslutning af 3/4 dele ud af samtlige bestyrelsesmedlemmer.13
Stk. 2.
Ved institutionens nedlæggelse skal dens egenkapital/formue med tilslutning fra 3/4 dele af bestyrelsesmedlemmer og med godkendelse af kommunen anvendes til et tilsvarende socialt formål.
§ 17 Ændring af vedtægter
Stk. 1.
Ændringer af vedtægterne kræver tilslutning fra 3/4 dele af samtlige bestyrelsesmedlemmer og godkendelse af Randers Kommune