Vilde venner
Holdet er for den gruppe børn i institutionen som er 4 år, hvor der ligges meget vægt på at få natur kendskab bl.a. gennem bevægelse og få vores grov motoriske bevægelser automatiseret.
Det vil sige at børnene kan deres grund bevægelser, uden egentlig at tænke over hvordan de gør. Det kan sammenlignes med at når man har kørt i bil i en vis år række, så tænker man ikke over at få skiftet gear, det gør man bare.
Der arbejdes en del med bevægelse i naturen på ujævn terræn, gentagelser, og rytme, statisk balance (stillestående) (formå at lytte og sanse) og dynamisk balance (retning og tempo skift), samt krydsbevægelser og muskelspænding. Det er primært voksen styrede aktiviteter, med fokus på hvad børnene kan og har lyst til. Holdet starter der, hvor børnene er og kan, derfra tages skridtet til nærmeste udviklingszone. På holdet tages der højde for børnegruppens forskellige forudsætninger, læringsstile og udvikling. Holdene er afsted i 2 grupper (samlet på tværs i huset)af 2 måneder, 3 dage om ugen.
Børnene udfordres på deres kunnen, og prøver at nuancere deres bevægelser. Børnene bliver bevidste om hvad de kan, og ikke kan med kroppen, men med øvelse og træning kan de pludselig noget, de ikke kunne før. Mestre nye færdigheder. Det er meget vigtigt at bibeholde glæden ved at bevæge sig og gøre det legende i et fællesskab. Vi har en medarbejder som er uddannet fyrtårn indenfor Natur og science.
Førskolegruppen
Koordinationshold er for de ældste børn på 5-6 år i institutionen.
Her arbejdes der både med forståelse af hvad hjernen bruges til, og i praksis, hvordan vi agerer i større eller mindre komplicerede fysiske opgaver. Holdet vil bestå førskolebørn, som vil mødes på tværs af huset 1 -2 gange om ugen fra 1/9 - 29/1 og arbejde med de forventninger der er til sammenhængen med skolen, gennem bevægelse og en legende tilgang. Det kan eks. være at synge, hoppe og lave asymmetriske bevægelser med hænderne på samme tid. Samarbejde i fællesskaber, hvor børnene både skal være opmærksomme på sig selv og andre. Løbe retnings bestemt, og løb af forskellig karakter.
På holdet snakkes der om hvad der kan være svært, og hvorfor.
Det er legalt at grine af hinanden, og sig selv fordi det faktisk kan se sjovt ud, når de givne opgaver er sværere. De voksne gør meget ud af at snakke med børnene om, at det ikke er alle ting man kan, og det er ok. Holdet starter der hvor børnene er og kan, derfra tages skridtet til nærmeste udviklingszone. På holdet tages der højde for børnegruppens forskellige forudsætninger, læringsstile og udvikling. Det er rigtigt vigtigt at børnene bibeholder glæden ved at prøve igen og igen, og får fornemmelsen af, at det hjælper at øve sig. Børnene bliver bedre, og de kan selv både se og mærke det, samtidig med at der er fokus på selvhjulpenhed, regulering osv.
Sproghold
Der arbejdes med sprog på stuerne, hvor de har et tema 2 måneder af gangen.
Følgende temaer:
- Eventyr
- Dialogisk læsning
- Rim og remser
- Gåder og forundringsord
- Sanglege.
Der er lovkrav om, at alle 3 årige og 5 årige skal have en sprog vurdering, med opmærksomhed på de børn som har et særlig behov for sprog støtte. Der uddannes medarbejder med særlig kompetence indenfor sprog stimulering.
Formålet er, at børnenes ordforråd, ordforståelse og lyst til kommunikation og samtale forbedres. At kunne sproget/kommunikationen, og det at kunne dansk er for de to-sprogede børn er vigtigt, for at kunne indgå i leg og dialog både med andre børn og voksne i institutionen. Sprogstøtte arbejdet er meget implementeret i det daglige arbejde. Alle voksne er bevidste om at sætte ord på de ting vi laver og gør. Fx når vi spiser snakker vi om borddækning, madvarer, hvor kommer mælken fra, er appelsinen en grønsag eller en frugt. Fx til morgengymnastik sætter vi ord på kroppen.
Udover det daglige arbejde med sprog, anvender vi tiden i samling, hvor vi fx bruger bøger til at fremme dialogen og til at fortælle igennem. Det kan være vi læser et eventyr, laver tegninger, laver teater, hvor børnene er figurerne fra eventyret, for på den måde at fremme dialogen og lysten til at bruge sproget. Vi lægger vægt på at børnene hjælpes og støttes så de får succesoplevelser med sproget, så de bibeholder lysten til at bruge det, selvom det kan være svært.